Yhdistetty viestintä - UCC

Yhdistetty viestintä - UCC

Unified Communications and Collaboration, UCC

Yhdistetty viestintä yhdistää erilaiset reaaliaikaiset viestintämuodot kuten

  • Puhelinviestinnän (IP based phone call)
  • Pikaviestinnän (Chat)
  • Neuvotteluviestinnän audio- / videotyyppisesti (audio / video meeting)
  • Läsnäolotiedon (Status)
  • Puhelunohjauksen sekä
  • Ei-reaaliaikaisen viestinnän (Unified Messaging, UM)

Ei-reaaliaikaiseen viestintään kuuluvat sähköpostit, SMS -viestit, fax -viestit sekä puhepostit.

Tarvitaanko yhdistettyä viestintää?

Yhdistetty viestintä koostuu useista edellä luetelluista osa-alueista, jotka tarjotaan käyttäjälle mahdollisimman yhtenäisen käyttöliittymän kautta ja päätelaiteriippumattomasti. Yhdistetty viestintä on viime vuosina lisännyt valtavasti suosiotaan ja tähän syynä ovat olleet:

  • Kasvava etätyön tarve
  • Tarve työskennellä ajasta ja paikasta riippumatta
  • Kustannussäästöt organisaatioiden matkustustavoissa
  • Mobiililaitteiden ja -sovellusten sekä UCC -ratkaisujen tekninen kehitys
  • Halu yhdenmukaistaa organisaatioiden sisäistä ja ulkoista viestintää
  • Halu edelleen kasvattaa positiivista asiakaskokemusta hyvän käyttökokemuksen ja modernin teknologian avulla

Yhdistetyn viestinnän ratkaisut on tänä päivänä mahdollista hankkia suoraan toimittajan pilvestä nykyaikaista selain- ja mobiiliteknologiaa hyödyntäen.

Käytännön toteutus

Tyypillisimpiä yhdistetyn viestinnän käytännön toteutuksia ovat olleet audio- ja videoratkaisut:  Organisaatio on ottanut käyttöönsä audio- ja videoneuvottelut mahdollistavan sovelluksen (kuten Microsoftin Lync / Skype for Business, Ciscon Webex, Mitelin MiCollab). Tällöin loppukäyttäjän (useimmiten kannettavaan) tietokoneeseen on asennettu kyseinen sovellus sekä mahdollisesti älypuhelimeen mobiilisovellus.

Lue lisää yhdistetystä viestinnästä oheisesta dokumentista 'Opas: Yhdistetty viestintä, Unified Communications'.

SIIRRY LUKEMAAN OPAS TÄSTÄ