Interaktiivisen verkkosivuston resepti

Moni yritys ja yhteisö uudistavat tällä hetkellä verkkosivujaan. Graafista ilmettä, valokuvia ja skaalautuvuutta sekä sisältöjä viilataan paremmiksi. Käytännössä vanhahkot sivut menevät totaalisesti remonttiin. Hyvä niin.

Moni tyytyy tähän. Myös toteutuksesta vastaava kumppani usein tyytyy tähän. Jätetään käyttämättä pienellä lisävaivalla ja -investoinnilla toteutettava interaktiivisuus saatikka jutun isompi kuva.

Interaktiivisuudella tarkoitan esimerkiksi sivuston vierailijalta pyydettäviä yhteystietoja, mikäli hänelle halutaan tarjota häntä kiinnostavaa sisältöä.
Tapasin taannoin erään teollisuusyrityksen toimitusjohtajan, joka kommentoi vientitoimintojen vaikeutta: ”Ulkomaan messuiltakaan emme saa tarpeeksi uusia liidejä. Esitteitä kyllä moni ständiltämme otti, mutta eivät antaneet käyntikorttejaan. Ne muutamat, jotka jäivät juttelemaan, jättivät pääsääntöisesti yhteystietonsa. Ollaan laitettu samoja esitteitä meidän nettisivuille ja sieltä niitä voi nyt ladata kuka tahansa.”

Minä tässä vaiheessa kiiruhdin kertomaan, että jaettavia esitteitä yksityiskohtaisempi tieto (esim. tekninen kuvaus tuotteesta ja/tai palvelusta) voi auttaa potentiaalista asiakasta hänen ostopolullaan eteenpäin ja aina kaupan päättämiseen asti. Vaikka fiksu kaveri olikin, olin ilmeisesti omassa kertomassani esittänyt asian liian monimutkaisesti eikä kyseinen toimitusjohtaja ymmärtänyt, miksi joku heidän sivuiltaan ladattava tuotedokumentti voisi olla tärkeä ja kaiken vaivan väärtti.

Hyvin toteutettu sisältömarkkinointi tuo lisäarvoa.

Tarjoamalla vierailijalle häntä kiinnostavaa ja hänen ostopolullensa (ostajan tie voi olla pitkä, muttei kivinen) kullakin hetkellä kiinnostavaa materiaalia, on merkitystä. Tällä tavoin vahvistamme (toivottavasti) vierailijan näkemystä asiantuntijuudestamme, tuotteidemme ja palveluidemme korkeasta tasosta sekä soveltuvuudesta ratkaisemaan vierailijan ongelman.

Kaikessa yksinkertaisuudessa prosessi etenee näin: Verkkosivustolla vierailevalle (kotimaiselle tai ulkomaiselle kontaktille) tarjotaan häntä kiinnostavaa relevanttia / laadukasta materiaalia hänen yhteystietojaan vastaan. Vierailijalta tyypillisesti pyydetään ainakin sähköpostiosoite (B2B -kaupassa mielellään työsähköpostiosoite) ja yhteystietojen jättämisen jälkeen toimitetaan halutun dokumentin latauslinkki sähköpostitse juuri sivustolle jätettyyn osoitteeseen. Vierailija on tyytyväinen sisällöstä ja mekin saatamme olla tyytyväisiä, jos vierailija paljastuu oikeaksi myyntimahdollisuudeksi eli liidiksi.

Esimerkki kertoo kaikessa yksinkertaisuudessaan, kuinka markkinointi ja myynti toimivat loistavassa yhteistyössä sekä interaktiivista verkkosivustoa että relevantteja sisältöjä tarjoen aina kaupan päättämiseen asti.

Mikäli niin haluamme, voimme rakentaa sivustolle lisää älykkyyttä automatiikan keinoin: vierailijan yhteystiedot siirtyvät verkkosivustolta automaattisesti asiakastietokantaan ja kohdistuvat vaikkapa kulloista maata hoitavalle myyjälle uutena myyntiaktiviteettina. Vastaavasti markkinoinnin automatiikka huolehtii seuraavan vierailijaa kiinnostavan dokumentin toimittamisesta nyt jo tunnistetulle liidille. Automatiikka voi myös ”herättää uinuvan liidin” lähettämällä muistuttavan viestin vaikkapa 3 kuukauden päästä uudelleen. Mahdollisuuksia on lukuisia.

Uudistettu verkkosivusto, asiakastietokanta ja automaatio – siinäpä se resepti on.

No Comments

Post A Comment